כאשר אנו מגיעים לפתוח חשבון בבנק, רובנו מתכננים להפעיל אותו ולעשות בו שימוש יום יומי. הדבר נכון לרוב החשבונות, אך ישנם כאלה שאין בהם כל תנועה, מסיבות שונות. בנק ישראל מגדיר חשבונות שלא נעשתה בהם כל תנועה, שהבנק לא הצליח ליצור קשר עם לקוחותיהם במשך עשרה חודשים ויותר ושהיתרה בהם לא השתנתה כחשבונות רדומים.
כסף "רדום" שמחכה בבנק
היום ישנם בישראל כמעט חצי מיליון חשבונות רדומים, ובהם יש כסף רב שמחכה ליום בו מישהו יבוא וידרוש אותו. ברגע בו יבוא הדורש, הבנק יאפשר לו לקבל את הכסף המגיע לו, אך עד אז הוא מתבסס על הסכום ככסף שנמצא אצלו. מהמספר שהוצג אפשר להבין שייתכן שלכם או לקרוב משפחה שלכם יש חשבון שמחכה שתאתרו אותו.
איך קורה שאנשים אינם באים לבקש את כספם?
ישנן סיבות רבות שמובילות חשבונות להיות רדומים וחסרי פעילות. המשותף לכלל הסיבות הוא חוסר מודעות לכך שהחשבון ממשיך לפעול.
- פתיחת חשבונות בבנקים רבים – לעתים אנשים פותחים חשבונות בנקים מסיבות שונות ומפזרים את כספיהם. לעתים הסיבה לכך היא הצעה לפיקדון רווחי, ואז יכול להיווצר מצב בו בעל החשבון מפסיק להפקיד כספים ושוכח מקיומו של החשבון (במיוחד אם פתח מספר חשבונות ולא שמר את הניירת). אם בעל החשבון עבר דירה ושינה מספר טלפון, ייתכן שלא יפנה לקבל את כספו משום שהדיוור הרלוונטי חדל להגיע אליו ונציגי הבנק אינם יכולים להגיע אליו.
- מוות של קרוב משפחה – מוות של קרוב משפחה יכול להוביל לחשבונות רדומים. לעתים יהיו אלה הורים שהשאירו אחריהם חשבונות ללא ייפוי כוח המאפשר מתן מידע לילדיהם, ולעתים יהיו אלה בני זוג שאחד מהם מודע להתנהלות הכלכלית ואילו השני אינו מודע כלל לדבר קיומו של החשבון.
- החלטה שלא להחליט מה לעשות עם החשבון – מצב נוסף שיכול לקרות הוא שבעל החשבון כן מודע אליו, אך בוחר שלא לפעול בכל מה שנוגע לניהול כספיו.
איתור חשבון בנק של בעלים
כל אחד יכול לאתר היום חשבון בנק ואפילו אין צורך לצאת מהבית לשם כך. דרך האינטרנט אפשר לחפש חשבונות בנק, חסכונות פנסיוניים ופוליסות של ביטוח חיים. כדי לעשות זאת יש צורך בפרטים מזהים (על מנת לשמור חיסיון הפרט), להקליד את הנתונים המבוקשים והתשובה אם אכן קיים חשבון מתקבלת מיד ובקלות. לאחר קבלת האינפורמציה יש לפנות אל הבנק הרלוונטי ולבקש להוציא את הכספים. תהליך האיתור פשוט, מהיר ויכול להיות משתלם מאד, כך שכדאי לכל אחד לבצע את הבדיקה.