שני גורמים מרכזיים משפיעים על שיעור מס הארנונה שייגבה מכם – מצד אחד ישנה הרשות המקומית אשר שואפת לעתים להעלות את שיעורי המס, ומצד שני דווקא נלחמת להפחיתם; וישנה המדינה, שרשויותיה ונציגיהן מנסים לאזן בין ערב רב של אינטרסים מתנגשים, שחלקם מכתיבים הפחתה בארנונה, בעוד אחרים מחייבים דווקא את ייקורה. כך או כך, בכל שנה מגישות רבות מהרשויות המקומיות בקשה להפחתת ארנונה. נכון לשנת 2016 בקשה זו אושרה לעשרים ושלושה יישובים. איזו רשות מקומית הגישה בקשה שתיטיב עם הכיס שלכם? לפניכם הרשימה המכובדת.
שליטה במידע תחילה
לפני שנפרט מי מהיישובים בישראל זכה בהנחה בארנונה נכון לשנת 2017-2016, ואיזו רשות מקומית יכולה להפחית את שיעור המס המוטל על התושבים החיים בשטח הרשות, חשוב שנבין מהי בכלל ארנונה ומדוע למדינה יש "אמירה" בעניין שיעורי המס המוטלים על התושבים.
אז מהי ארנונה ולפי מה קובעים את שיעורה?
ארנונה היא היטל מוניציפלי, כלומר – מס המוטל על התושבים על ידי הרשות המקומית שבשטחה הם מתגוררים. כספי הארנונה הנגבים על ידי הרשות המקומית מוזרמים אל תקציב העירייה ומשמשים למימון פעולותיה המגוונות. גובה הארנונה ושיעוריה, כמו גם היכולת להפחתת שיעור המס ו/או הקלות שונות בחובת תשלום ארנונה מגוונות ומשתנות בין היישובים השונים והרשויות המקומיות הקיימות בישראל. לצד ההבדל בשיעורי הארנונה המוטלים על תושבי היישובים השונים, בהתאם לאזור המוניציפלי שבו הם גרים, שיעורי הארנונה משתנים גם בין תושב לתושב באותו אזור מוניציפלי. ישנם גורמים מגוונים המשפיעים על גובה הארנונה ועל שיעור המס שכל תושב נדרש לשלם. בתחילת כל שנה מוציאה הרשות המקומית צווי ארנונה שבמסגרתם מוגדרים תעריפי הארנונה והשפעתם של מאפייני כל נכס על שיעוריה. המאפיינים המשפיעים על גובה הארנונה כוללים את: שטח הנכס (מ”ר בנוי, כאשר ישנן שיטות מדידת נכס שונות בכל רשות); האזור שבו נמצא הנכס (כאשר ישנן שכונות עם תעריפים גבוהים יותר ופחות), סוג הנכס (מחסן, עסק, דירה, בית משותף וכדומה) ולבסוף – השימוש בנכס (מגורים, תעשייה, מסחר וכדומה).
מה תפקידה של המדינה בקביעת ארנונה?
לכל רשות מקומית יש אפשרות להנפיק צווי ארנונה ייחודיים, אך המדינה מגבילה את יכולות הפעילות של כל רשות מקומית בגזרה זו. בין המגבלות נמנות תקרת שיעור המס, קביעת פרמטרים אחידים לשיעור הארנונה ועוד. מעורבות נוספת של המדינה בעניין הארנונה נוגעת בהקשר של מתן הנחות והטבות. למדינה – באמצעות משרד הפנים – יש יכולת להעניק הנחה לארנונה בהתאם לבקשות רלוונטיות שמגישה הרשות המקומית.
הנחות בארנונה בשנת המס הנוכחית
בשנים 2017-2016 הוגשו עשרות בקשות להנחה בארנונה על ידי רשויות מקומיות שונות למשרד הפנים בישראל. חלק מהבקשות התמקדו בבקשה להנחה בארנונה שלא לצורכי מגורים, בעוד שאחרות כללו בקשה להנחה בארנונה למגורים. אלו הן תוצאות הבקשות: בין היתר, אושרה הנחה בארנונה למגורים ביישובים הבאים: חריש, גבעתיים, רמת גן, נתניה, שהם והוד השרון. ביישובים אחרים הופחתה הארנונה שלא למגורים, ואלה כוללים את היישובים אלעד, באר שבע, נתניה, גבעתיים, הרצליה, חצור, כפר סבא, קריית אתא, טורעאן, ירושלים, לב השרון, חריש, לוד, מגדל, שלומי, תמר, תל אביב, מודיעין מכבים רעות, מטה אשר, קריית גת, ראשון לציון, שלומי ורמת השרון.