בחודש יולי 2017 אישרה הכנסת את תיקון מס' 4 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016, אשר נועד להסדיר לראשונה את פעילותן של האתרים האינטרנטים למתן הלוואות חברתיות בארץ.
ביום 1.2.2018 חוק הלוואות חברתיות נכנס לתוקף, כחצי שנה לאחר מועד אישורו בכנסת. מי שנבחרה לפקח על הפלטפורמות במסגרת החוק החדש הינה רשות שוק ההון אשר בראשה עומדת הממונה על רשות שוק ההון, הגב' דורית סלינגר.
חברות P2P הינן חברות שמפעילות אתרי אינטרנט למתן הלוואות חברתיות, דהיינו, עוסקות במתן שירותי תיווך למתן הלוואות בין אזרחים, לווים ומלווים/משקיעים, שלא באמצעות הבנקים ויתר גופי האשראי המוסדיים. הרווח של החברות הללו מופק באמצעות עמלות שמשולמות להן על ידי הלווים ו/או המלווים.
המס שהמשקיעים צריכים לשלם על הרווחים שהם מפיקם מההלוואות שניתנות על ידם עומד כיום על 15%, מאחר שמדובר בריבית שנתית קבועה שאינה צמודה או תלויה בדבר, וזאת במקום 25%, במקרה של רווחי הון צמודים.
בעבר, המס נגבה מהרווח ברוטו, כלומר, לפני קיזוז העמלה שמשולמת לחברות ה-P2P. אולם, בהתאם להחלטת רשות המיסוי שניתנה בנובמבר 2017, המס ייגבה מהרווח נטו, כלומר, לאחר קיזוז העמלה שמשולמת לחברות ה-P2P, דבר שיפחית בפועל את נטל המס, אם כי החיסכון הכספי שנובע מהחלטה זו איננו משמעותי במיוחד, מאחר והוא מסתכם בעשרות שקלים חדשים בודדים לגבי השקעות של מאות אלפי שקלים חדשים.
החלטת רשות המסים ניתנה במענה לפניה של חברת טריא, אולם היא כמובן ישימה לגבי כל חברת P2P שמנגנון תשלום העמלות שלה זהה לזה של חברת טריא.
במסגרת החלטתה, הבהירה רשות המיסוי כי כאשר ניתן להכיר בעמלות שמשולמות לחברת P2P כהוצאה מוכרת לצרכי מס, אזי ניתן לקזז את העמלות מרווחי ההון של המשקיעים לצורך חישוב המס שיוטל על רווחים אלו. זאת, בשונה מהעמלות שנגבות על ידי הבנקים או הגופים המוסדיים, כגון עמלות לפתיחת תיק ומילוי טפסים שונים, אשר לא מוכרות כהוצאות, ועל כן תשלום המס על הרווחים נעשה לפני קיזוזן מסכום הרווחים.
השאירו את פרטיכם ותיהנו ממס של15% בלבד אחרי קיזוז העמלות!!
החלטת רשות המיסוי התייחסה לעמלה שמשולמת לחברת טריא, באופן לפיו היא נגבית לאורך תקופת ההשקעה בשיעור קבוע מסך ההחזרים, ולא נגבית במידה ואין הכנסות ריבית. משכך, קבעה רשות המיסוי כי המדובר למעשה בעמלת השקעה, ועל כן ניתן להכיר בה כהוצאה לצורך ייצור הכנסת ריבית, וכפועל יוצא מכך ניתן גם לקזז אותה לפני תשלום המס.
בנוסף, החלטת רשות המיסוי התייחסה למנגנון נוסף לתשלום עמלה של חברת טריא בשם "עמלת קרן הגנה מורחבת". מנגנון זה, אשר ניתן לבחירת המשקיע, מאפשר למשקיעים להפריש למנגנון הגנה שאחראי לפיזור נרחב של התיק (לפחות 500 הלוואות, בעוד שהשקעה רגילה מתחלקת על לפחות 200 הלוואות). כך, במקום לשלם ביום ההפקדה את העמלה, המנגנון מאפשר לשלם סכומים קטנים בהרבה תמורת ההגנה. גם בעמלה זו הכירה הרשות כהוצאה שניתנת להכרה לצורכי מס, ועל כן ניתן לקזז אותה מסכום הרווחים לפני תשלום המס.
יצוין כי רשות המסים פרסמה עד כה מספר החלטות מיסוי נוספות בסוגיית מיסוי ההלוואות החברתיות. כך, לדוגמא, החלטת מיסוי 5769/15 עסקה בנושא של קביעת הוראות ניכוי המס במקור ביחס להלוואות חברתיות, אשר יחולו על החברה שמפעילה את האתר בגין העברת תשלומי הריבית למלווים. ואילו החלטת מיסוי 3314/16 עסקה בחיוב פעילות בזירת הלוואות חברתיות בתשלום מס ערך מוסף.